Hopp til innhold

noen

Blogg

Stemmen knekker på midten - øvelse for girskifte

Kor og sang

23. juni 2019

Har du noen gang følt at stemmen knekker når du beveger deg mellom mørke og lyse toner? Det er «girskiftet» ditt og kan trenes bort. 

Lurer du på hva girskiftet er kan du lese mer om stemmen og klang her

Øvelse for smidigere girskift:

  1. Klynk med lys stemmen med lukka munn (som en valp) for å få tak i randstemmen.
  2. Når du får til det kan du prøve å klynke mer og mer på o. Kjenn at lufta føles som den kommer gjennom nesen.
  3. Gli på en o fra klynkestemmeleie og nedover. Tenkt den lyseste tonen lett og åpen og lek deg med hvor mye kraft du kan legge på på vei mot de mørke tonene. 
  4. Bruk så lang tid som du klarer på tur ned. 
  5. Når du føler at det går lett fra lys til mørk tone kan du teste motsatt vei. Sørg for å start med en «lett» og åpen stemme

Lykke til!

Selfie av en lykkelig Paro

Skrevet av Paro N. Lyngmo

Hvordan når jeg de lyse tonene?

Kor og sang

23. juni 2019

Dette er et nokså vanlig spørsmål for meg som er sangpedagog, gjerne etterfulgt av; Det føles som om stemmen min når et tak og ikke kan gå lengre opp. 

For å forstå litt mer om hva som skjer, er det greit å se på hvordan stemmen fungerer.

Aller først se for deg en akustisk gitar. Gitaren har hals med strenger og en klangkasse.  Når du spiller på den er det bevegelsen i fingrene som er motoren eller det som setter i gang, strengenes vibrasjoner er det som klinger og skaper lydbølger, og gitarkassen er det som skaper klang og forsterker lyden. 

På samme måte kan du se for deg at du selv er inndelt når det kommer til bruk av stemmen.

Enkelt forklart er det 3 ting som skjer:

  1. Pusten er motoren som setter i gang luftstrømmen
  2. Stemmebåndene setter i gang lydsvingningene
  3. Lyden formes med tunge, munn og andre hulrom som skaper klang og forsterker lyden. 

Samspillet mellom disse er viktig, men klangen er hovednøkkelen når det kommer til å synge lyst. 

For å klargjøre deler vi stemmen i to «gir» - brystklang og hodeklang. 

Brystklang er snakkestemmen eller fotballsupporterstemmen. Det er her vi kan synge eller snakke kraftfullt. Se for deg fotballsupportere som synger, de bruker brystklangen. Når du snakker normalt er det vanligvis i brystklang med mindre du er veldig «posh». Brystklangen vår får dermed nesten konstant trening. 

Hodeklangen bruker vi vanligvis bare hvis vi gjør til stemmen eller når vi synger lett og lyst. Du kan høre for deg en guttesopran som synger Pie Jesu av Lloyd Webber og du er på sporet av hodeklangen. Siden flesteparten av oss bruker denne delen av stemmen mye sjeldnere, kan det føles uvant og utilgjengelig når vi prøver å synge med den. 

Min erfaring er at når du når dette taket eller stemmen bare ikke vil være med i det lyse registeret, så er det fordi vi ikke helt vet hvordan vi bruker hodeklangen og ikke har trent girskiftet mellom bryst- og hodeklang. 

Heldigvis er stemmen som resten av kroppen, den kan trenes. Jo mer du trener med bruk av hele registeret (omfanget av stemmen), jo mer tilgjengelig blir det og du vil få det bedre til. 

Har du lyst å prøve? Her finner du et effektivt tips som du kan ta i bruk umiddelbart.

Selfie av en lykkelig Paro

Skrevet av Paro N. Lyngmo

Hvordan synge nasjonalsangen

Kor og sang

16. mai 2019

Aller først er det bare å stikke fingern i jorda og si at nasjonalsangen vår kan sammenlignes med en akrobatisk øvelse.

Den krever litt av deg, men er absolutt overkommelig.

Delt i etapper ser den slik ut:

Den starter ikke så verst med lett nedgang og oppgang som repeteres - dette er en fin oppvarming. 

---------

Ja, vi elsker dette landet som det stiger frem

Furet værbitt over vannet med de tusen hjem

---------

Deretter kommer vi til det litt lysere, men samtidig "lettere" partiet - her kan vi kjenne på mestring

--------

Elsker, elsker det og tenker på vår far og mor

--------

Så begynner vi å ane spenningen 

--------

og den saganatt som senker drømme på vår jord

--------

Her kommer det som er skrekken for mange - krisen er et faktum

--------

og den saganatt som senker 

--------

men så overlevde vi denne gangen også - puh!

senker drømme på vår jord

Tre tips til å synge nasjonalsangen bedre:

  1. Øv gjennom en runde på egenhånd så du får blåst litt rust ut av maskineriet. Det er hyggelig å gjøre alene eller sammen med dine. 
  2. Syng med det nebbet du har. Vær ukritisk og hiv deg med. Sang i denne sammenhengen er ikke prestasjon, men fellesskap og samhold. 
  3. Åpne munnen og syng høyt, spesielt på de lyse partiene. Hvis du klemmer igjen er det vanskeligere å synge. 

Da er det bare å synge i vei sammen med resten av Norge.

God 17.mai!

Skrevet av Paro N. Lyngmo

Det ekte er det perfekte

Kor og sang

25. juni 2018

Hvorfor synger vi?
Det finnes ikke ett svar alene på det og det er mange som har sagt mye fint og klokt.
Et uttalelse som jeg synes er så flott, kommer fra Maya Angelou;

“A bird doesn't sing because it has the answer. It sings because it has a song”

Sang og stemmebruk er en naturlig del av det menneskelige uttrykk.
Dessverre er det mange som går rundt med dårlig sangtillit og som “vet” at de ikke kan synge.
Når jeg da spør om hvordan de vet dette, refereres det ofte til en lærer eller en annen betydningsfull person deres liv som har gitt uttrykk for at det ikke var pent eller ba dem om ikke å synge, gjerne i ganske ung alder.

Stemmen vår er veldig personlig og påvirkes av hvordan vi har det.
Det gjør vår sang mer sårbar for skjeve kommentarer og ikke-faglige synsinger.
I tillegg lever vi i et samfunn som fremelsker den gode prestasjonen og perfeksjon.
Det skaper et ytterligere press på at det skal låte fantastisk så snart munnen åpnes.
Et paradoks er at vi i andre fag har en forståelse av at det krever kunnskap og trening for å utvikle seg og bli bedre, mens i sang har vi en forventning om at du enten kan det eller ikke.

Å gjøre feil når du synger er kjempeviktig.

Hvis du ikke pusher deg litt hvordan skal du da vite hvor grensa går og hvordan skal du oppdage nye kvaliteter ved stemmen?

Helt fra jeg var liten har jeg alltid likt å synge, -jeg var sang og sang var meg.
Hva andre tenkte eller mente om det var helt irrelevant for jeg sang helt og holdent for min egen del.
Da jeg var 17 skulle jeg synge solo på en større konsert. Slike opptredener hadde jeg tidligere tatt på strak arm, men denne gangen var det noe som ikke føltes likt. Rett før det var min tur, var det pause i konserten.
I løpet av denne pausen var det flere som kom bort til meg med lykkønskninger og fortalte at de var spente på å høre mitt bidrag.

Der og da slo det meg, med full styrke. Min prestasjon betyr noe for andre.
Kort fortalt fikk jeg akutt sceneskrekk.
Hendene var klamme, føttene skalv, munnen var tørr og sinnet i panikk.
Jeg klarte på et vis å gjennomførte opptredenen til tross for skjelvene ben og stemme, men bestemte meg der og da for at jeg aldri mer skulle stå på ei scene.

Jeg forkasta musikken og var innforstått med at jeg ikke kom til å synge foran andre igjen.
Flere år gikk, men så begynte trangen å melde seg.
Jeg hadde så mye på hjertet og ville så gjerne nå ut.
Da var det til slutt bare en mulighet å finne en måte å “get over it!”

Det gjorde jeg, og i dag er jeg i en synlig jobb hvor jeg ofte må på scenen.
Og vet du, -nå synes jeg det er mest utfordrende og gøy, selv om jeg nok aldri blir helt kvitt skrekken.
Det fine er at jeg underveis har utvikla verktøy som også hjelper andre å tørre mer og utvikle seg.
Fokuset nå er på formidlingen, kommunikasjonen i sangen og følelsene som hører med.
Det gjør det mer komfortabel å synge foran andre og de som hører på responderer på en god måte.

Enkelt kan du si at “det ekte er det perfekte”.

Kult, ikke sant!

Skrevet av Paro 

Mistet stemmen?

Få det sagt!, Kor og sang

11. juni 2018

Du har kanskje opplevd å bli veldig sliten og hes i stemmen etter å ha pratet eller sunget mye?

Dette kan gjerne sitte i noen dager, og dessverre enda lengre etter en forkjølelse. Hvis du ønsker å få stemmen din raskt tilbake, da vil jeg introdusere fonasjonsrøret!

Fonasjonsrør er et ca 40 cm langt rør som føres ned i en halvlitersflaske med 6-7 cm varmt vann (en mellomting mellom glovarmt og lunkent).

Fonasjonsrør

Hold fingeren på røret for å låse det fast slik at enden holder seg ca midt i vannet. Nå begynner det morsomme: Hvil tennene rundt røråpningen, lukk leppene som en forsiktig «o» og blås jevnt i røret mens du lager lyd. Dette får vannet til å boble og kinnene dine nærmest til å vibrere. Bruk gjerne et speil de første gangene du «bobler», så kan du se hvordan kinnene dine rører seg og hvor kul du ser ut mens du står der og blåser.

Du kan lage de lydene du vil gjennom røret, prøv deg fram med høye, lave og gjerne rullende lyder. Slapp av i kjeven og slipp innpusten helt ned i magen mellom utblåsingene. Hvis du gjør dette hver dag i ca 10-15 minutter, så kommer stemmen tilbake mye fortere og hesheten forsvinner raskere.

Det som er så fint med fonasjonsrøret, er at du også kan bruke det hver dag for å styrke stemmen din, massere og trene stemmebåndene. 5-10 minutter er en passende daglig økt, og du kan gjøre det når som helst og hvor som helst siden du trenger minimalt med utstyr. Bare ha med deg flasken og røret, for vann får man jo tak i de fleste steder. Dette er også fint som oppvarming om morgenen hvis du vet du skal snakke mye den dagen, eller en liten stund før du skal holde tale eller foredrag.

Fonasjonsrøret har reddet mange sangere og skuespillere som har opplevd at stemmen har sviktet i forkant av en sceneopptreden eller en innspilling.

Elisabeth

Jeg ble introdusert for fonasjonsrøret første gang da jeg var på kurset «Få det sagt – Uten stress» her i Stemmeprakt. Da lærte vi å bruke det for å styrke stemmen, siden stemmesvikt kan være en lei bieffekt av nervøsitet og stress før en fremføring. Hvis man vet at stemmen holder, har man i det minste én ting mindre å bekymre seg for når man skal holde tale eller synge foran andre.

Jeg ble enig med meg selv om at jeg skulle bruke det ca 10 minutter daglig for å trene stemmen. Det var så gøy at jeg ble helt hekta! Noen uker senere da jeg ble forkjøla og mista stemmen, brukte jeg fonasjonsrøret hyppig i to dager, og vips så kunne jeg både snakke og synge igjen!

Fonasjonsrør og Stemmepraktkopp

Hvorfor virker fonasjonsrøret?

Kort fortalt så blir røret som en forlengelse av luftrøret og motstanden fra vannet åpner klangrommene. Når du bruker det gir du stemmebåndene massasje uten å anstrenge dem.

Med fonasjonsrøret er det mye lettere å få tak i god, dyp pust som er nødvendig når du skal bruke stemmen. Du kan trene opp den refleksive pusten som gjør deg i stand til å slippe inn pusten på 0,2 sekunder, det er mye fortere enn du klarer med styrt innpust. I tillegg virker lange utpust beroligende og dermed kan du få kontroll på eventuelle nerver og prestere bedre.

Det er lett å forstå at fonasjonsrøret bringer mye godt med seg.

Hvis du er interessert i å kjøpe et fonasjonsrør og/eller lære deg teknikken, så ta kontakt med oss i Stemmeprakt.

Du finner oss her Facebooklogo og her  eller så kan du helt enkelt bare sende en epost 

Godt nytt (kor)år!

Kor og sang

10. januar 2017

Synger du i kor?

Forskningen bekrefter det korsangerne allerede vet, nemlig korsangens rike og positive innvirkning på kropp og sjel. Du blir gladere, friskere og treffer andre mennesker på en ny måte.

Kor er fascinerende. I et kor samles mange ulike personer med ulik bakgrunn. Her finner du personer fra alle yrkesgrupper, i alle aldre, fra ulike politiske ståsted og så videre. I koret legges bakgrunnen til sides og vi jobber mot et felles mål, - sangen.

Bodø, byen Stemmeprakt er basert i, er en rik korby. Her kan du stort sett finne et kor uansett hvilket repertoar du vil synge. Kor er en rik kulturbærer i hele landet og du finner nok et ikke langt fra der du bor. 

Vurderer du å begynne i kor? Nå er nytt semester i gang og endel kor tar inn nye sangere. Ta sjansen, det er en fantastisk investering.

 

Godt nytt (kor)år!

Share on FacebookShare on Twitter