Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Hopp til innhold

noen

Blogg

Jeg er så stressa!

7. februar 2021

Vi tenker ofte i motsetninger - at noe er usunt eller sunt, at noe er bra eller dårlig, at noe er godt eller vondt. 

Livet er likevel fullt av gråsoner og min erfaring er at "alt med måte" er et utsagn som gir sterkere og sterkere mening.

Nøkkelordet er balanse og at alt som er godt i riktige doser, kan bli feil når det kommer i for store doser.

 

For å komme til poenget. Jeg er stressa!

Der, nå er det sagt. 

 

Ikke min stolteste innrømmelse der altså. Kjenner at det røsker litt i egoet når følelsen er at "stressperten" ikke mestrer sitt eget fag og heller ikke har ultimat balanse i eget liv. 

Når jeg er i gang med innrømmelser, så mistenker rett og slett at jeg har overdosert på stressmestringsteknikker og dermed holdt ut litt for mye, for lenge.

 

Hvordan vet jeg at jeg er stressa?

- Jeg føler meg lett overveldet

- Jeg "følelsesspiser" (ikke bare trøstespising der gitt)

- Jeg har valgt bort ting som er godt for meg, f.eks. trening og turer. 

- Jeg synes det er vanskelig å svare på et enkelt spørsmål som "hva gjør deg glad?"

- Jeg synes det er vanskeligere å planlegge

- Jeg er lydsensitiv og delvis plaga med øresus

Kvinne ved talestol holder seg på tinningene

Du vet stressmestring i riktig dose gir balanse og overskudd.

Stressmestring i stedet for hvile, altså i overdosert, gjør at man går på akkord med kroppen. 

Paradokset er at stressmestringsteknikker og gladhormoner får deg bare så langt, men et nøkkelord er hvile. Man må også hvile og sove. 

Det fine er at når jeg har det slik så kan jeg dra frem Null stress - kurset igjen.

Det har alt jeg trenger for å komme på sporet av balanse igjen. 

  • Trenger jeg sove, så setter jeg på avspenning - kveld i søvnmodulen. Da sovner jeg lettere og opplever bedre søvnkvalitet. 
  • Kjenner jeg på at kroppen kjører opp pulsen og tankekjøret, så bruker jeg først pusteteknikkene som får den ned på 1-2-3 og så tar jeg tak i de teknikkene som er litt mer forebyggende og langvarig. 
  • Vil jeg forberede meg på en vanskelig situasjon, så sørger jeg for å finne balansen først

Alt dette finnes i Null stress.

Null stress er kurset jeg trengte, og laga, i ei tid med høyt prestasjonspress, alt for lite tid og mange baller i luften. Det fungerte da og jeg bruker de samme teknikkene fortsatt.

Vil du også lære å få mer overskudd, kontakt og kontroll?

Da er du velkommen med. 

Klikk her for å lese mer

Men du, lov meg at du ikke "overdoserer" da ;) 

Skrevet av Paro N. Lyngmo

For et år det har vært

30. desember 2019

Som liten synes jeg alltid tiden gikk så sakte. I hverdagen syntes jeg alle hadde så utrolig god tid, jeg var utålmodig. De voksne skulle se på det, jeg var klar til å komme i gang. De voksne kunne planlegge at vi skulle gjøre noe til helga, jeg klarte ikke vente. 

Julaften er et godt eksempel på evig pine. Det skulle snakkes og spises i en hel evighet. Til og med måtte bestefar sove en usannsynlig lang middagslur (i alle fall i mine øyne) før pakkeåpning. 

Det er interessant å se hvordan perspektivet skifter etter hvert som jeg blir eldre. Tidsoppfatningen min endrer seg. Nå føles det som om det ingen dager mellom mandag og fredag, på julaften kan jeg gjerne både spise, skravle og slappe av før jeg i det hele tatt tenker på gaver, og 2019 gikk forbi i en fei. 

Når tida oppleves at den går så fort, da er det godt å kunne ta seg tid til et tilbakeblikk.

Jeg er veldig glad i å ta bilder og film, og kan dermed se tilbake på dem for å minnes. Jeg deler noen av dem her, så har du lyst å se noen av årets hverdager og høydepunkter i Stemmeprakt og Få det sagt, finner du dem her ved å klikke på navnene. 

Må alt være så himla alvorlig alltid?

Kor og sang

16. juli 2019

Noen ganger så tar jeg meg selv i at jeg er veldig alvorstynget. Når jeg skal gjøre en oppgave så må jeg gjøre det "ordentlig" og "gjennomføre", være "skikkelig" og gjerne oppnå høy grad av "perfeksjon". Shit altså, det er tunge ord. 

Kjenner du deg igjen? 

Jeg har det i alle fall slik når perfeksjonsmonsteret får vokse seg veldig stort. Når noe betyr mye for meg og jeg gjerne vil prestere godt, da blir jeg fort selvkritisk. Resultatet er at jeg får gjort mindre fordi energien synker når ingenting blir bra nok og apatien er det mest nærliggende. 

Det får meg til å lure.

Hvis jeg leker meg frem til et resultat, er det et dårligere resultat da? 

Er prestasjonen ikke så god som den ville vært hvis jeg hadde vært alvorstynget? 

Vet ikke om det finnes et enkelt svar på det. Det er klart, hvis jeg bare går fullstendig bananas og sporer helt av, kan det jo hende jeg ikke kommer i mål. Eller kanskje jeg kommer i mål, bare ikke det målet jeg trodde jeg skulle i. 

Men en ting vet jeg sikkert. Hvis jeg har det gøy mens jeg skaper, så har jeg i alle fall hatt det gøy underveis i prosessen. Hvis jeg piner meg selv underveis, da har jeg ikke hatt det så fint. 

Lek gir energi, nye løsninger og good feelings. 

I dag velger jeg å ha det gøy!

Paro ser opp mot himmelen

Skrevet av Paro N. Lyngmo

Jeg synger kun på hjemmekamper - aldri ellers

Kor og sang

30. juni 2019

Det er ikke ofte du finner meg på en fotballtribune, men i dag var jeg der og jeg hadde en kjempeopplevelse. Overraskende nok var det ikke bare på grunn av det som skjedde banen (selv om det ble hjemmeseier), men minst like mye på grunn av det som skjedde på tribunen. 

Fra start er det klapping og jublende tilrop når hjemmelagets spillere presenteres. Så er det høytidelig sang av «Barndomsminne fra Nordland» eller «Å eg veit meg eit land» som den også er kjent som, og det er her jeg får meg en kjempeopplevelse. 

Fytterakkern som folk synger!

Her er det ikke snakk om å synge litt sånn mumlende ned i skjegget. Neida, her synger vi med hjerte og av full hals. Dette kan vi, det er kjent og kjært, det betyr mye og da gir vi det vi har. 

Sang skaper samhold og det er dette et godt eksempel på. 

Ekstra spesielt var det å høre han som stod rett bak meg som hadde en utrolig flott og klangfull stemme. Det var så flott at jeg henvendte meg til han i pausen for å høre om han synger til vanlig. 

For øvrig er dette en mann som har levd en stund og som man helt tydelig kan se er supporter, kledd i lagets farger fra topp til tå. Han var hyggelig og imøtekommende, og slo gjerne av en prat. På spørsmålet om han sang mye forventa jeg et svar i retning av at han, om ikke annet, sang i kor eller i dusjen. Der tok jeg feil. 

«Jeg synger kun under åpningen av hjemmekamper, aldri utenom det.»

Det skal sies at han sa han hadde vært på alle hjemmekamper siden 1975. Det blir jo noen kamper, men tenk deg hvis han hadde valgt å utvikle stemmen sin utover det. Måtte selvfølgelig tipse han om at menn er mangelvare i kor og at han ville være ettertraktet hvis han vurderte den veien. 

Vi kan jo krysse fingre for at det ble sådd et frø og at han melder seg inn et sted, så gi meg et hint hvis ditt kor får inn en sangglad herremann som er ihuga fotballsupporter til høsten.

Har du lyst å bli utvikle fotballsupporterstemmen din?

Da sender du meg bare en beskjed her

Profilbilde av Paro

Skrevet av Paro N. Lyngmo

Stemmen knekker på midten - øvelse for girskifte

Kor og sang

23. juni 2019

Har du noen gang følt at stemmen knekker når du beveger deg mellom mørke og lyse toner? Det er «girskiftet» ditt og kan trenes bort. 

Lurer du på hva girskiftet er kan du lese mer om stemmen og klang her

Øvelse for smidigere girskift:

  1. Klynk med lys stemmen med lukka munn (som en valp) for å få tak i randstemmen.
  2. Når du får til det kan du prøve å klynke mer og mer på o. Kjenn at lufta føles som den kommer gjennom nesen.
  3. Gli på en o fra klynkestemmeleie og nedover. Tenkt den lyseste tonen lett og åpen og lek deg med hvor mye kraft du kan legge på på vei mot de mørke tonene. 
  4. Bruk så lang tid som du klarer på tur ned. 
  5. Når du føler at det går lett fra lys til mørk tone kan du teste motsatt vei. Sørg for å start med en «lett» og åpen stemme

Lykke til!

Selfie av en lykkelig Paro

Skrevet av Paro N. Lyngmo

Hvordan når jeg de lyse tonene?

Kor og sang

23. juni 2019

Dette er et nokså vanlig spørsmål for meg som er sangpedagog, gjerne etterfulgt av; Det føles som om stemmen min når et tak og ikke kan gå lengre opp. 

For å forstå litt mer om hva som skjer, er det greit å se på hvordan stemmen fungerer.

Aller først se for deg en akustisk gitar. Gitaren har hals med strenger og en klangkasse.  Når du spiller på den er det bevegelsen i fingrene som er motoren eller det som setter i gang, strengenes vibrasjoner er det som klinger og skaper lydbølger, og gitarkassen er det som skaper klang og forsterker lyden. 

På samme måte kan du se for deg at du selv er inndelt når det kommer til bruk av stemmen.

Enkelt forklart er det 3 ting som skjer:

  1. Pusten er motoren som setter i gang luftstrømmen
  2. Stemmebåndene setter i gang lydsvingningene
  3. Lyden formes med tunge, munn og andre hulrom som skaper klang og forsterker lyden. 

Samspillet mellom disse er viktig, men klangen er hovednøkkelen når det kommer til å synge lyst. 

For å klargjøre deler vi stemmen i to «gir» - brystklang og hodeklang. 

Brystklang er snakkestemmen eller fotballsupporterstemmen. Det er her vi kan synge eller snakke kraftfullt. Se for deg fotballsupportere som synger, de bruker brystklangen. Når du snakker normalt er det vanligvis i brystklang med mindre du er veldig «posh». Brystklangen vår får dermed nesten konstant trening. 

Hodeklangen bruker vi vanligvis bare hvis vi gjør til stemmen eller når vi synger lett og lyst. Du kan høre for deg en guttesopran som synger Pie Jesu av Lloyd Webber og du er på sporet av hodeklangen. Siden flesteparten av oss bruker denne delen av stemmen mye sjeldnere, kan det føles uvant og utilgjengelig når vi prøver å synge med den. 

Min erfaring er at når du når dette taket eller stemmen bare ikke vil være med i det lyse registeret, så er det fordi vi ikke helt vet hvordan vi bruker hodeklangen og ikke har trent girskiftet mellom bryst- og hodeklang. 

Heldigvis er stemmen som resten av kroppen, den kan trenes. Jo mer du trener med bruk av hele registeret (omfanget av stemmen), jo mer tilgjengelig blir det og du vil få det bedre til. 

Har du lyst å prøve? Her finner du et effektivt tips som du kan ta i bruk umiddelbart.

Selfie av en lykkelig Paro

Skrevet av Paro N. Lyngmo

Semesteravslutning

13. juni 2019

I Stemmeprakt har vi flere sangere som går fast til sangtimer hos Paro flere ganger i måneden for å utvikle seg som sangere, noen for å bli den neste store superstjernen, noen for å utforske stemmens potensiale og noen bare for å synge for sin egen del. Sangtimer hos Paro innebærer både latter og sang, og gjennom hele våren har jeg sittet på kontoret og hørt sang og musikk gjennom veggen mens Paro øver med de ulike sangerne. 

I slutten av hvert semester arrangerer vi en trivelig og intim avslutningskonsert med sangerne i Stemmeprakt. I vår gjentok vi suksessen fra i fjor med å arrangere semesteravslutningen på Samvirkelaget, en lokal café her i Bodø sentrum, like ved Stemmeprakt. Her får de sangerne som ønsker det, fremføre en sang de har jobbet med gjennom semesteret, vise hva de har lært og få muligheten til å stå på en scene framfor både kjente og ukjente. Familie og venner blir invitert, og sammen har vi en hyggelig stund med sosialt samvær og vakker sang.

Bilde av Paro og Håkon som fremfører en sang

Semesteravslutningen er en arena for alle sangerne, uansett om de er dreven på scenen eller synes det er skummelt og kjenner at nervene melder seg. Konserten er liten og intim, og heldigvis virker det som om de fleste av sangerne syns det er mer gøy enn skummelt, og kjenner på mestringsfølelse ved å gjennomføre. Det som er felles for alle Stemmeprakts sangere er at de elsker å synge, og på semesteravslutningene får de møte hverandre og oppleve fellesskapet.

Mange av Stemmeprakts sangere synger over flere semester og til og med over flere år, og de som har hatt semesterplass året før får prioritet på plass videre. Tilbakemeldingene er positive og elevene forteller om mestring og at de virkelig får utbytte av undervisningen. Flere har ikke tidligere turt å synge for andre og har ingen ambisjoner om å gjøre det. Likevel er det mange som velger å være med på semesteravslutningen og er veldig fornøyd med å ha brutt den barrieren. Fra det punktet skjer det mye med utviklingen.

 

Hvem som helst kan ta sangtimer hos Paro her på Stemmeprakt, vi er opptatt av at du skal finne din stemme og bli komfortabel med å bruke den istedenfor at du skal passe inn i noen bestemte rammer. Dette gjør Paro ved å forsterke det som fremmer stemmen og tar bort det som hemmer den, slik at dere sammen vil åpne opp for å finne akkurat ditt potensiale og din stemme. 

 

Les mer om hvordan du kan bli en del av Stemmeprakts sangere her

 

Skrevet av Kanutte

Fonasjonsrør Q & A - dette lurer jeg på

30. mai 2019

Hvordan fungerer innlogging til instruksjoner? Hvordan bruker jeg fonasjonsrøret? Hvordan kan jeg betale? Hvem passer fonasjonsrøret for? Kan jeg bruke fonasjonsrør hvis jeg har...?

Disse, og mange andre spørsmål, får vi ofte.

Under har vi anonymisert og tilpasset teksten på et knippe av spørsmålene vi får rundt fonasjonsrør og bruken av dette, samt praktiske spørsmål.

Heshet og vond hals

Q: 

Min sønn er sanger, men plages med heshet og halsen blir vond. Dette skjer ikke når sanglæreren setter toneart som passer. Men nå har han sunget på skolen da de holder på å sette opp underholdning til avslutninger. Sangene er ikke tilpasset og min sønn sier han får vondt i halsen med en gang han nesten er opp og vrenger stemmen på en for høy tone. Ser heller ikke for meg at de varmer opp stemmen før de øver.
Fonasjonsrøret virket interessant og det dere beskriver med å trene opp stemmen.

Muligens skulle han vært til logoped for å få veiledning på riktig stemmebruk også.

A:

Toneart, pust og stemmeteknikk har mye å si for hvordan stemmen fungerer, og blir den presset vil man kunne oppleve heshet og ubehag slik du beskriver her. Hvis han plages med stemmen til vanlig og ikke bare situasjonsbetinga, er det lurt å kontakte logoped eller lege for videre hjelp eller henvisning. Jeg uttaler meg her som sangpedagog og tar høyde for at en lege eller logoped vurderer det annerledes. Enkelt sagt jobber en sangpedagog stort sett med den friske stemmen og en logoped mer med stemmevansker. 

Fonasjonsrøret kan brukes som opptrening, oppvarming og nødhjelp. 

Øvelsene kan bidra til å trene riktig «trykk» i pusten, få mer kontakt med støtta og til å avlaste stemmen. 

Fonasjonsrør er også noe som mange logopeder bruker i sin praksis.

Dere må dermed gjerne prøve fonasjonsrør som problemstillingen du beskriver. 

__________________________

Q: 

Jeg syns det er så fantastisk å følge deg og Stemmeprakt! For en herlig jobb du har ❤️

Er veldig nysgjerrig på hvordan fonasjonsrøret funker. Synger du ned i flaska gjennom røret? For oppvarming? Sliter veldig med å bli hes på stemmen.

A: 

Så hyggelig å høre fra deg. Ja, jeg har antakeligvis verdens beste jobb 😊

Fonasjonsrøret bruker jeg primært til oppvarming og for å avlaste stemmen når jeg øver på lyst eller vanskelig stoff. Kan brukes til mye mer og det kan være gull mot heshet. 

Stemme og stress

Q: 

Jeg er interessert i å kjøpe et fonasjonsrør. Tror du det vil hjelpe meg?

Det er ikke det at stemmen er borte, den bare endret seg veldig i løpet av en ettermiddag på jobb i forrige uke. Mistet kraft og høyde så nå høres jeg bare veldig monoton og uentusiastisk ut.

Snakker mye i jobben, elsker å synge og synger normalt mye, men nå er det umulig. Mistenker at det er stress-relatert, ikke forkjølet.

A: 

Jeg kan bare svare på generell basis når det gjelder problematikken du beskriver.

Hvis dette oppstod akutt og vedvarer, vil jeg anbefale en sjekk hos lege eller ØNH-spesialist.

Stemmen påvirkes av stress så det er en mulig faktor. Man kan også få virus på stemmebåndene. 

Logopeder bruker fonasjonsrør for å hjelpe på stemmevansker, skader og andre utfordringer. Det er derfor sannsynlig at det også kan hjelpe deg. 

Gjør det vondt å bruke stemmen, er stemmehvile det beste. 

Sykdom

Q: 

Jeg er hverken sanger eller taler, men glad i å prate. I 4 uker har jeg nå slitt med stemmen og har vært helt fortvilet over tilstanden min, fordi ingen har noen forklaring.

Jeg har Sjøgrens sykdom og er derfor generelt litt hes innimellom, og må harke mye for å ha klar stemme.

Det hele startet etter en telefonsamtale på ca 5 min, der jeg plutselig følte jeg måtte trykke ut stemmen. Jeg fikk akutte sterke smerter rundt strupen, det sprengte og var smertefullt helt opp mot ørene og det ble vondt å prate. Jeg ble så dårlig at jeg ble innlagt. Mageundersøkelser ble gjort, røntgen av lunger og øre-nese-hals undersøkelse, men ingenting som kunne gi svar. De konkluderte med betennelse i musklatur rundt lunger, samt mulig betennelse i luftrør.

Når det nå har gått 3 uker og den verste smerten har gitt seg, er det lettere å kjenne hvor smerten sitter. Og jeg lurer på om den ligger i tale-musklatur, er dette mulig? Det var da jeg googlet "vondt i stemme-musklatur" i ren desperasjon, at fonasjonsrøret dukket opp. Kan det være noe for meg? 

Har dere noen erfaring med Sjøgrens-heshet og dette røret? Og bruker man muskler hele veien ned til brystet når man snakker? 

Og hva med logoped?  Kan det være til hjelp ved heshet?

A: 

Det er leit å høre at du har plagdes så mye med stemmen.

Som sangpedagog kan jeg lite om «den syke stemmen». Jeg kan heller ikke så mye om Sjøgrens, men et problem er vel at slimhinnene tørker ut? Tenker derfor at det er naturlig at stemmen blir påvirka. 

En logoped vil nok kunne svare deg bedre på problemstillingen og jeg vil absolutt anbefale at du oppsøker logoped. 

Det jeg vet er at mange logopeder bruker fonasjonsrør med sine pasienter og så vidt jeg vet kan du ikke gjøre det verre med røret. Nå skal det sies at jeg uttaler meg verken som medisiner eller logoped, og at jeg tar høyde for at det ved enkelte tilstander kan være annerledes. 
Når vi bruker stemmen så er det enkelt forklart pusten (diafragma) som er motoren, stemmebåndene setter i gang lyden, og munnen og «åpenrommene» vi har i brystkassa og hodet forsterker lyden. 

Hvisking er svært belastende for stemmen. En gylden regel er at hvis det gjør vondt å bruke stemmen må du la den hvile. Er du likevel tvunget til å snakke, er det bedre å snakke litt teatralsk for da bruker du mer kraft «fra magen» og avlaster stemmen. Harking er også krevende for stemmen og kan medføre mer irritasjon. 

Du kan gjerne bestille fonasjonsrør hvis du vil prøve. 

Instruksjoner

Q:

Jeg fikk mailen, logget meg inn, men forstår ikke hvor jeg finner instruksjonene?

A:

Når du klikker på linken og registrerer deg første gang, kommer det en e-post med innloggingsinformasjon. Denne bruker du til å få tilgang til instruksjonene. 

Hvis du ikke mottar mailen er det viktig at du sjekker søppelposten. 

Svar gjerne også på mail fra meg slik at systemet forstår at vi «prater sammen». Da er sannsynligheten for at det registreres som søppelpost mindre. 

_____________________

Q: 

Fonasjonsrøret høres spennende og nyttig ut. Har dere laget en demonstrasjonsvideo for riktig bruk av røret?

A: 

Ja, når du bestiller fonasjonsrør får du også tilgang til instruksjoner i vår nettplattform (video og pdf)

Kjøp og betal

Q:

Kan jeg betale med Vipps?

A:

Vi sender faktura direkte fra økonomisystemet vårt og bruker i utgangspunktet ikke Vipps da dette medfører mye ekstra administrasjon. 

Hvis du ikke har noen andre alternativer enn å betale med Vipps, så kan det gjøres etter særskilt avtale, men da tilkommer det et administrasjonsgebyr på kr. 75,-

_____________________

Q:

Nå har jeg mottat røret, men det lå ingen faktura i konvolutten. Hvordan kan jeg få betalt?

A: 

Faktura sendes som epost. Sjekk gjerne om den kan ha havnet i søppelpost. Hvis du fortsatt ikke finner den må du si fra, så kan jeg gå inn i systemet og sende den manuelt. 

Bestilling: 

Q:

Hei! Jeg er ikke interessert i å kjøpe instruksjonar. 

Bare interessert i fonasjonsrøret. Går dette bra? 

A:

Hei. For å være sikker på riktig bruk og at du får utnytta røret godt, selger vi fonasjonsrør og instruksjoner samlet. Det går dessverre ikke å kjøpe bare røret. Har du derimot rør og ønsker instruksjoner, så kan dette la seg gjøre. 

_____________________

Q:

Jeg ønsker å bestille fonasjonsrør. Hvordan gjør jeg det og hva koster det?

A: 

På denne siden finner du informasjon om bestilling og pris. 

______________

Finner du ikke svar på det du lurer på på denne siden, kan du sende meg en epost 

Ønsker du å bestille fonasjonsrør kan du klikke her

Her kan du lese mer om fonasjonsrør 

Paro

Skrevet av Paro N. Lyngmo

Hvordan synge nasjonalsangen

Kor og sang

16. mai 2019

Aller først er det bare å stikke fingern i jorda og si at nasjonalsangen vår kan sammenlignes med en akrobatisk øvelse.

Den krever litt av deg, men er absolutt overkommelig.

Delt i etapper ser den slik ut:

Den starter ikke så verst med lett nedgang og oppgang som repeteres - dette er en fin oppvarming. 

---------

Ja, vi elsker dette landet som det stiger frem

Furet værbitt over vannet med de tusen hjem

---------

Deretter kommer vi til det litt lysere, men samtidig "lettere" partiet - her kan vi kjenne på mestring

--------

Elsker, elsker det og tenker på vår far og mor

--------

Så begynner vi å ane spenningen 

--------

og den saganatt som senker drømme på vår jord

--------

Her kommer det som er skrekken for mange - krisen er et faktum

--------

og den saganatt som senker 

--------

men så overlevde vi denne gangen også - puh!

senker drømme på vår jord

Tre tips til å synge nasjonalsangen bedre:

  1. Øv gjennom en runde på egenhånd så du får blåst litt rust ut av maskineriet. Det er hyggelig å gjøre alene eller sammen med dine. 
  2. Syng med det nebbet du har. Vær ukritisk og hiv deg med. Sang i denne sammenhengen er ikke prestasjon, men fellesskap og samhold. 
  3. Åpne munnen og syng høyt, spesielt på de lyse partiene. Hvis du klemmer igjen er det vanskeligere å synge. 

Da er det bare å synge i vei sammen med resten av Norge.

God 17.mai!

Skrevet av Paro N. Lyngmo

Vil du ha noen flere tips kan du klikke her for å nå de lyse tonene og her for å øve bort knekken

Eller du kan bestille sangtime her

Vondt i halsen og sår stemme - hva skal jeg gjøre?

2. oktober 2018

Høsten er her. Med den kommer det gjerne snufsing og gørr, bedre kjent som forkjølelse. Stemmen vår kan bli påvirket og har du sår hals kan det føles riktig ille.

For oss som er avhengig av stemmen i hverdagen, passer det selvfølgelig aldri med en forkjølelse og minst av alt en som går ut over stemmen.

Her kommer noen gode tips og råd:

 1.    Drikk mye vann. Vannet vil ikke påvirke stemmen direkte, men det sørger for at du er hydrert og at kroppen kan jobbe med å kaste ut det som skal ut.

2.    Unngå hvisking. Hvisking belaster stemmen mer enn om du roper. Dette er fordi hvisking bruker mye lokal muskulatur i halsen, mens mer kraftig stemmebruk krever god støtte, altså magemuskler og diafragma, og kan dermed avlaste stemmebåndene.

3.    Stemmehvile. Hvis det gjør vondt må du unngå å bruke stemmen. En gylden regel er at du kan godt bruke en ruskete stemme moderat og inntil tålegrensa, men gjør det vondt eller føles sårt er det best å la den hvile.

4.    Unngå kremting. Kremting skaper mer kremting fordi det irriterer stemmebåndene som igjen danner slim for å beskytte seg. Trenger du å få opp slim kan du heller blåse ut mellom nesten lukkete lepper eller bruke fonasjonsrør. 

5.    Fonasjonsrør. Hvis du MÅ bruke stemmen til tross for at den ikke burde brukes, ta i bruk fonasjonsrør for oppvarming og klargjøring. Fonasjonsrør har berget meg mang en gang og fungerer både forebyggende, som styrketrening og nødhjelp. Du kan lese mer om fonasjonsrør (og bestille) det her. 

6.    Ta tiden til hjelp. Vi blir alle syke av og til. Klarer du å gi kroppen rom til å gjøre sitt, er det snakk om kort tid før du er både på beina og har stemmen i sving igjen.

God bedring!

Profilbilde av Paro

Skrevet av Paro N. Lyngmo

God nok?

30. september 2018

Tviler du noen gang på om du er god nok? Det gjør jeg. 

Selv så mye som jeg har fått til, så mange flotte folk jeg har rundt meg og uten at noen egentlig sier at jeg må bli bedre, så tviler jeg. Heldigvis ikke hele tiden, men noen ganger sniker det seg inn. 

Det som slår meg er hvordan egne tankemønster og tankespor kan snakke høyere enn omgivelsene. Til og med kan vi høre mer på eget negativt selvsnakk, enn på fagfolk.

Et eksempel (som dessverre ikke er unikt):

Her om dagen, da jeg hørte en person som sang, gikk jeg bort og sa at jeg likte det jeg hørte og synes hen hadde en god stemme.

Hva svarer så denne personen? 

"Nei, jeg har ikke en så god stemme og dessuten var det ikke så bra opptreden."

På nytt poengterer jeg at jeg hørte at det ikke var perfekt (hva er egentlig perfekt), men at jeg er sangpedagog og vet hva jeg snakker om, og at jeg likte kvaliteten i stemmen og synes det var veldig bra. Hva får jeg til svar? "Nei, men jeg er ikke så flink å synge."

For deg som har møtt meg i slike sammenhenger så humrer du kanskje nå, for mitt svar på dette kan virke ganske hardt og kontant, men setter ting kjapt i perspektiv. 

Vet du hva jeg svarer?

Paro underviser pust og sang

Jo, jeg setter opp en litt streng mine og sier noe i retning av; "Når en fagperson forteller deg at noe er bra, så sier du takk!" 

Jeg forstår at formålet med å si at man ikke er så flink kan være å utvise ydmykhet, unngå selvskryt eller ikke virke hoverende. Vi har en kulturell tendens til å dempe oss selv og føle at vi ikke skal ta for mye plass. Paradokset er at i dette ligger det også en underkjennelse av den tilbakemeldingen du fikk.

Vi kan se det igjen i applausen. For hva skjer egentlig ved en applaus?

Hvis vi ser for oss at de som applauderer sier; "dette likte jeg, takk for at du delte, jeg hadde en fin opplevelse."

Da er det utrolig fint for for alle om den som mottar applausen sier tilbake; "tusen takk for at du ga meg denne plassen, takk for at du likte det jeg delte, takk for at du setter pris på meg".

Når vi ikke tar imot applaus (eller komplimenter) kan det hende du kommuniserer; "din vurdering er ikke så viktig for meg, du kan jo ikke helt ha forstått dette som likte noe så dårlig, du vet ikke hva du snakker om." 

Å utvise takknemlighet når man selv ikke er fornøyd er en øvelse. Kanskje en vanskelig øvelse, men en viktig en. Takknemlighet flytter perspektivet fra sin egen navle og ut i verden. Det motvirker hjernens tendens til å være en alarmsentral som bare sier fra om det som er galt og ikke om det som fungerer. 

Å si takk er magisk!

Det er på ene siden en fin gest til den som gav deg "gaven" gjennom komplimentet/ tilbakemeldingen/ rosen/ kritikken. På andre siden er det en øvelse i å lytte til andres vurdering, å utvise ydmykhet og glede over at noen bryr seg nok om deg til å faktisk gi deg oppmerksomhet, og en øvelse i å flytte perspektivet fra småfeil til et større perspektiv. 

Takknemlighet gir rett og slett nytt perspektiv. 

Så neste gang noen gir deg et kompliment på noe du kanskje ikke er 100% fornøyd med, - hva sier du da?

Portrettbilde av Paro

Skrevet av Paro N. Lyngmo 

Hvorfor kommer jeg ikke i gang?

19. august 2018

Med tusen planer og ideer så er det bare å gi jernet og komme i gang. Initiativet og lysten er der, men når det kommer til stykket så svikter motet. Hvorfor kommer jeg ikke i gang?

 

Que: selvkritikk

 

Hvis du kjenner deg igjen i dette, er det sannsynlig at du som meg «lider av» flere ting.

Jeg nevner topp 3.

1.    Perfeksjonisme. Jeg skal være fornøyd når jeg bare har fått det på plass, og det litt bedre og ikke minst så må det stemme. Da er blir det bra. Når er det forresten godt nok?

2.    Prokrastinering. Jeg skal ta tak i det når jeg har fått unnagjort det eller når jeg har bedre tid eller når bare…

Høres det kjent ut? Det er for øvrig bare tull at du får gjort det når...

Er du ekte prokrastinerer så hjelper det ikke å rydde tid. Ting blir ikke gjort før du har noe viktigere å utsette eller en passert tidsfrist som gnager.

3.    Kreativt sinn. Oi, for en idé! Tenk deg hvor morsomt det hadde vært å lage et prosjekt hvor vi tar tak i det, inviterer dem og så setter vi det opp der. Det tar sikkert nesten ingen tid og så blir det jo så gøy! Og så viser det seg at du antakeligvis burde levd to parallelle liv for å ha kapasitet til å gjennomføre prosjektet.

Har du vært der? Følelsen av å ikke strekke til, ønske mer enn du rekker og fortvilelsen over at du ikke får gjennomført alt samtidig.

Que: stress

Stress starter alltid i tankene, men du merker det i kroppen. Å ikke strekke til er en sterk stressfaktor og hvis du kjenner deg igjen i noe av det over her, er det sannsynlig at du til tider kan merke både stress og press.

Det viktigste du gjør for å stå i det er;

1.    Bruk tid på å bli bevisst hvordan du tenker om deg selv og din kapasitet

2.    Bestem deg for hvordan du vil definere deg selv og hvilket selvsnakk du vil drive med.

3.    Lær deg enkle teknikker for stressmestring som du kan bruke både forebyggende og i nødsituasjoner.

4.    Tilegne deg kunnskap om at ikke alle mennesker fungerer «lineært», det er en illusjon.

5.    Begynn å legge merke til alt du får gjort, ikke det som ligger på vent. Får du ikke gjort noe? Da er det på tide å lage seg et mer utfordrende prosjekt.

 

Stemmeprakt lanserer snart nettkurset Stress ned - få mer overskudd.

Her lærer du enkle teknikker for stressmestring og forebygging. Kurset er en sammensetning av kunnskap, øvelser og refleksjonsoppgaver som du kan ta i bruk umiddelbart. Øvelsene har stor effekt og er lett å ta med inn i hverdagen. 

Bilde av Paro

Innlegget er skrevet, med en god dose selvironi, av Paro

Takk for meg

3. august 2018

Takk for meg

2018 har vært et forandringens år for meg. I løpet av noen få måneder har jeg fått meg ny leilighet, ny bil, (ny) hundevalp og nå; ny jobb.

Bilde av Elisabeth

Dessverre betyr det at jeg må takke for meg her i Stemmeprakt. Det har vært 5 fantastiske måneder hvor jeg har fått masse nye og spennende utfordringer, og har lært mye om meg selv, Paro, Stemmeprakt og Få det sagt. Jeg har gått ut av komfortsona mi flere ganger enn jeg har tall på, og har fått være både flue på veggen, medhjelper og deltaker på forskjellige foredrag, konserter og kurs.

Det har vært noen utrolig lærerike måneder og jeg har satt enormt pris på å få være her, men dessverre er tiden nå inne for å møte nye utfordringer i både jobb og hverdag.

Noe av det mest nyttige Paro har lært meg er å ikke utsette ting, men bare hoppe rett i det med det samme! Om du lander på føttene eller ikke, det er ikke viktig. Det viktigste er at man tør å prøve, og forstår at det ikke har noe poeng å utsette ting man før eller senere må gjøre likevel. Jeg har også lært masse nye pusteteknikker og jeg er ikke lengre redd for å holde tale i konfirmasjonen til sønnen min, takket være Få det sagt- kurset som jeg fikk være med på.

Det jeg kommer til å savne mest med denne jobben er den fleksible arbeidstiden, variasjonen i arbeidsoppgavene og alle de trivelige menneskene jeg har møtt; blant annet de andre som jobber her og sangelevene med venner/ familie. Jeg kommer til å savne de trivelige semesteravslutningene, og ikke minst å sitte på kontoret og høre sang og musikk gjennom veggen mens Paro eller noen andre øver.

Hvis savnet blir for stort, så kan jeg kanskje komme tilbake for å ta sangtimer hos Paro. Og hvis jeg får tid kommer jeg muligens til å dukke opp på neste semesteravslutning også. Gongbadene kommer jeg garantert til å fortsette å være med på, men det kommer til å bli trist å ikke lengre være Stemmeprakts Prakteksemplar.

Skrevet av Elisabeth

 

Kurs i presentasjonsteknikk - Fortell det, selg det

Få det sagt!

3. august 2018

Fortell det, selg det!

I slutten av mai fikk jeg være flue på veggen mens Paro holdt foredraget Fortell det, selg det for Nærings- og Utviklingsavdelingen i Bodø kommune. Tilhørerne var vante foredragsholdere, men de ønsket å få motivasjon, bli bedre formidlere og lære seg teknikker for å virkelig få publikummet sitt til å lytte.

Mange av dem var vant til å holde lange innlegg og presentasjoner om viktige og relevante tema, men når foredrag blir langtekkelige, har de lett for å også bli tørre og kjedelige, og tilhørerne har en tendens til å falle av lasset underveis.

I dette foredraget lærte de metoder for å få publikummet engasjert og inspirert. De fikk vite hvordan det å «løsne på snippen» gjør tilhørerne glade og får dem til å våkne.

De lærte hvordan man kan bygge opp et foredrag rundt de tre hovedelementene HVA, HVORDAN og HVORFOR, og hva man kan gjøre hvis man får mindre eller mer tid enn hva man var forberedt på.

Bilde av Paro og den gyldne sirkel

I begynnelsen satt jeg og tok bilder og notater siden det var noen av oppgavene mine under foredraget. Etter en stund ble foredraget så interessant at jeg bare ble sittende å følge med. Det var også en del praktiske øvelser i foredraget, blant annet en avspenning/ pusteøvelse som gjorde de aller fleste av oss rolige og avslappet.

Både underveis og etterpå fikk Paro mange gode tilbakemeldinger, og jeg er sikker på at alle fikk utbytte av foredraget. Selv om jeg egentlig ikke var i målgruppen, så var det nyttig for meg også. Det er det som er så bra med disse foredragene og kursene; de passer for de aller fleste. Og er det en spesifikk målgruppe, så gjør Paro bare noen endringer så de kan tilpasses alle og enhver.

Vil du vite mer om "Få det sagt"-kursene våre kan du klikke her

 

 Bilde av Elisabeth

Skrevet av Elisabeth 

 

 

Hva tenker du om å ta valg?

27. juni 2018

Vi står ovenfor små og store valg hele tiden.

Skal jeg gå til høyre eller venstre på fortauet, skal jeg spise sjokolade i dag eller ikke, vil jeg bli i denne jobben/ livssituasjonen/ relasjonen (fyll inn det som passer) eller ikke.

 

Mange av våre valg gjør vi på rutine og vane. Jeg tør å påstå at de fleste ikke bruker mye tid på å velge om de skal pusse tennene på ene eller andre måten hver morgen, eller lurer på hvilken fot de skal kle på sokken først. Dette er rutineoppgaver som skjer «av seg selv».

Vi mennesker er flokkdyr og trives som oftest med rutiner og forutsigbarhet. Det krever mindre kapasitet fra oss og oppleves trygt. Litt mer utfordrende blir det når vi har et ønske eller behov for å endre på det vi alltid har gjort. Tilsynelatende er det enkelt, vil du bli bedre på å synge, ja da er det bare å øve. Vil du opptre hyggeligere, ja da er det bare å si flere positive ting til andre. Vil du bli mindre stressa, ja da er det vel bare å slappe av.

Hjernen vår kjører mange automatiske prosesser og en del av de valgene vi tar er ikke så bevisste som vi kanskje liker å tro. Hvor mange ganger har du prøvd å legge om kosten for så å plutselig ta deg selv i å spise noe du ikke hadde planlagt? Eller kanskje du har blitt skikkelig inspirert av et foredrag og bestemt deg for at nå, nå skal jeg virkelig ta tak i dette (hva nå enn dette er) for så å miste piffen etter en uke eller to.  

Å ta bevisste valg og gjennomføre dem, krever litt mer av deg. Det er derfor det kan være så utfordrende. For å ha større sjanse for å lykkes med et valg, liker jeg å bruke uttrykket;

 

Planlegge globalt, handle lokalt.

 

For meg betyr det at hvis jeg har tatt et overordna (globalt) valg, f.eks. jeg skal kun spise kake i bursdager de neste 3 månedene, så må jeg sette dette ut i praksis lokalt ved å faktisk takke nei til kake på fredagskosen eller på konferanser.

Når jeg har tatt et overordna valg før jeg havner i en situasjon hvor jeg blir utfordret så er det lettere å da si nei, takk, til kake, uten å bruke mer tid på avveiing. Da blir valget enkelt, eller enklere i alle fall.

 

Du kan bruke denne strategien i mange sammenhenger. Det kan være ved øving til opptreden: Jeg skal øve 15 minutter hver dag i en uke kl. 09.00-09.15. Da har du gjort et globalt valg gjennom en konkretisering og avtale med deg selv. Du vet at de dagene er det slik. På denne måten har du klargjort hva du vil, satt av begrensa tid og du trenger ikke velge om du skal gjøre det nå eller på et senere tidspunkt. Da kreves det bare lokale valg av å holde seg til planen, altså litt disiplin, for å gjennomføre det.

Paro N. Lyngmo

Skrevet av Paro

She believed she could, so she did

27. juni 2018

Om å gå ut av komfortsonen sin

Da jeg begynte i denne jobben, var jeg ganske nylig begynt å utfordre meg selv og trå ut av komfortsonen min. I et par år hadde jeg følt at livet mitt sto på vent fordi jeg var sliten og syk. Jeg hadde gått i det samme sporet veldig lenge, var ikke fornøyd med enkelte ting i livet, og trengte et vendepunkt. Mot slutten av 2017 ble jeg frisk og skjønte at jeg selv måtte ta grep for å få en forandring. Jeg måtte forandre meg.

Så jeg satte opp en liste med mål for 2018, der jobb og selvutvikling var blant målene. Jeg skulle rett og slett bygge meg selv opp til å bli den personen jeg hadde lyst til å være. Og jeg visste at jeg kom til å klare det, men at det kom til å bli utfordrende og tøft. Jeg begynte å stole på meg selv, og begynte å tenke og forstå at det er en mening med alt.

Hvis man holder seg innafor og aldri går ut av komfortsonen sin, kommer man jo ingen vei. Det skjer ingen utvikling. Og er det noe spesielt du ikke er fornøyd med i livet, er det ingen andre enn du selv som kan forandre det.

Etter at jeg hadde sagt ja til denne jobben var jeg veldig spent og nervøs fordi jeg ikke visste helt hvilke arbeidsoppgaver jeg skulle få og hva som var forventet av meg, fordi rammene rundt min rolle i denne bedriften enda var litt uklare. Det jeg visste var at dette var en helt annen type jobb enn hva jeg hadde gjort tidligere, og jeg ville måtte jobbe mye mer selvstendig, være mer synlig og gi mer av meg selv. Jeg måtte ut av komfortsonen min.

Selv om det var kjempeskummelt, så valgte jeg å hoppe i det, og så på det som en ny og spennende utfordring. Men selv om det var skummelt, så føltes det likevel rett. Så jeg gikk hjem fra første arbeidsdag, med masse nye inntrykk, fremdeles en del uklarhet angående arbeidsoppgavene mine, og med kontornøklene i veska. Da kom jeg til å tenke på at jeg måtte ha en nøkkelring som passet til min nye jobb.

Så jeg valgte denne: She believed she could, so she did

Syns den passer så godt nettopp fordi jeg vet at jeg får til akkurat det jeg vil hvis jeg bare tror på det.

Hver gang jeg må gå ut av komfortsonen min på jobben, eller får en arbeidsoppgave jeg er usikker på om jeg klarer, tenker jeg på nøklene mine og bruker disse ordene som motivasjon.

Ikke la deg stoppe av usikkerhet, eller sett grenser som begrenser deg. Da kommer du ingen vei. Hvis du gjør det du alltid har gjort, får du det du alltid har fått. Tør å trå utenfor komfortsonen din selv om det er ubehagelig. For i det lange løp vil du nemlig tjene på det, og det vil bli mindre og mindre skummelt for hver gang

Skrevet av Elisabeth

Semesteravslutning

27. juni 2018

Hvert halvår, på slutten av hvert semester, har vi en trivelig semesteravslutning med Stemmeprakts sangere. De av elevene som har lyst til å fremføre noe av det de har lært gjennom semesteret, får muligheten til å stå på en scene, noen for første gang og noen en gang til. Familie og venner blir invitert, vi serverer kaffe og kjeks, og sammen har vi en hyggelig stund med sosialt samvær og vakker sang.

Semesteravslutningen er en arena for alle uansett om du er dreven på scenen eller synes det er veldig skummelt. Arrangementet er lite, og de fleste elvene syns heldigvis det er mer gøy enn skummelt å synge foran de andre. Det som er felles for alle Stemmeprakts sangere er at de elsker å synge, og på semesteravslutningene får de møte hverandre og oppleve fellesskapet.

Mange av Stemmeprakts sangere synger over flere semester og til og med år, og de som har hatt semesterplass året før får prioritet på plass videre. Tilbakemeldingene er positive og elevene forteller om mestring og at de virkelig får utbytte av undervisningen. Flere har ikke tidligere turt å synge for andre og har ingen ambisjoner om å gjøre det. Likevel er det mange som velger å være med på semesteravslutningen og er veldig fornøyd med å ha brutt den barrieren. Fra det punktet skjer det mye med utviklingen.

Hvem som helst kan ta sangtimer hos Stemmeprakt. Hos oss er vi ikke opptatt av at du skal passe inn i en form, men å finne ditt unike uttrykk og stemme. Prinsippet er at sangpedagogen i utgangspunktet ikke tilfører noe, men at vi sammen åpner opp for og finner din stemme. Det gjør vi ved å ta bort det som hemmer den og forsterke det som fremmer den.

Sammen forsker og leker vi frem din styrke og bygger videre på det. Om du så bare synger i dusjen eller i bilen, så kan du jo synge!

 

Vil du vite mer om hvordan du kan bli en del av Stemmeprakt sangere?

Her finner du informasjon om sangtimer

 

 

Skrevet av Elisabeth og Paro

Tibetansk syngebolle

Meditasjon

27. juni 2018

Har du sett bildet av syngebollen på Facebooksiden eller denne videoen hvor jeg øver meg på å spille på den?

Men hva er egentlig en syngebolle og hva brukes den til?

Tibetanske syngeboller stammer fra og har sin originale opprinnelse fra Nepal. De blir også kalt hellige eller helbredende boller.

Originale syngeboller er laget av en legering av syv ulike metaller som skaper en rekke forskjellige lyder og overtoner. De kan ha mange forskjellige størrelser og mønster både inni og utenpå.

Syngeboller blir brukt til musikk, yoga, meditasjon og healing, de kan rense ut negativ energi og følelsesmessige blokkeringer. Det går også an å bruke syngeboller til matlaging, som pyntegjenstand, eller faktisk som blomsterpotte (noe jeg personlig syns er litt bortkastet).

Slik som på Gongbad skaper syngebollen vibrasjoner og lyd som trenger inn i kroppen og får hjernen til å slappe av.

Når du spiller på en syngebolle kan du enten holde den i hånda eller la den stå på et mykt eller hardt, men stødig underlag. Sticken som følger med fører du langs kanten på utsiden av bollen med en rolig og jevn bevegelse. Prøv deg frem i ulike hastigheter og vær tålmodig; lyden blir sterkere etter hvert.

Min har jeg kjøpt billig på internett, så jeg har ingen informasjon om hvordan den er laget. Den er neppe verken magisk eller hellig, men lyden er fin, sterk og klar, og det gir meg en egen ro når jeg bruker den.

Skrevet av Elisabeth

Det ekte er det perfekte

Kor og sang

25. juni 2018

Hvorfor synger vi?
Det finnes ikke ett svar alene på det og det er mange som har sagt mye fint og klokt.
Et uttalelse som jeg synes er så flott, kommer fra Maya Angelou;

“A bird doesn't sing because it has the answer. It sings because it has a song”

Sang og stemmebruk er en naturlig del av det menneskelige uttrykk.
Dessverre er det mange som går rundt med dårlig sangtillit og som “vet” at de ikke kan synge.
Når jeg da spør om hvordan de vet dette, refereres det ofte til en lærer eller en annen betydningsfull person deres liv som har gitt uttrykk for at det ikke var pent eller ba dem om ikke å synge, gjerne i ganske ung alder.

Stemmen vår er veldig personlig og påvirkes av hvordan vi har det.
Det gjør vår sang mer sårbar for skjeve kommentarer og ikke-faglige synsinger.
I tillegg lever vi i et samfunn som fremelsker den gode prestasjonen og perfeksjon.
Det skaper et ytterligere press på at det skal låte fantastisk så snart munnen åpnes.
Et paradoks er at vi i andre fag har en forståelse av at det krever kunnskap og trening for å utvikle seg og bli bedre, mens i sang har vi en forventning om at du enten kan det eller ikke.

Å gjøre feil når du synger er kjempeviktig.

Hvis du ikke pusher deg litt hvordan skal du da vite hvor grensa går og hvordan skal du oppdage nye kvaliteter ved stemmen?

Helt fra jeg var liten har jeg alltid likt å synge, -jeg var sang og sang var meg.
Hva andre tenkte eller mente om det var helt irrelevant for jeg sang helt og holdent for min egen del.
Da jeg var 17 skulle jeg synge solo på en større konsert. Slike opptredener hadde jeg tidligere tatt på strak arm, men denne gangen var det noe som ikke føltes likt. Rett før det var min tur, var det pause i konserten.
I løpet av denne pausen var det flere som kom bort til meg med lykkønskninger og fortalte at de var spente på å høre mitt bidrag.

Der og da slo det meg, med full styrke. Min prestasjon betyr noe for andre.
Kort fortalt fikk jeg akutt sceneskrekk.
Hendene var klamme, føttene skalv, munnen var tørr og sinnet i panikk.
Jeg klarte på et vis å gjennomførte opptredenen til tross for skjelvene ben og stemme, men bestemte meg der og da for at jeg aldri mer skulle stå på ei scene.

Jeg forkasta musikken og var innforstått med at jeg ikke kom til å synge foran andre igjen.
Flere år gikk, men så begynte trangen å melde seg.
Jeg hadde så mye på hjertet og ville så gjerne nå ut.
Da var det til slutt bare en mulighet å finne en måte å “get over it!”
Det gjorde jeg, og i dag er jeg i en synlig jobb hvor jeg ofte må på scenen.
Og vet du, -nå synes jeg det er mest utfordrende og gøy, selv om jeg nok aldri blir helt kvitt skrekken.
Det fine er at jeg underveis har utvikla verktøy som også hjelper andre å tørre mer og utvikle seg.
Fokuset nå er på formidlingen, kommunikasjonen i sangen og følelsene som hører med.
Det gjør det mer komfortabel å synge foran andre og de som hører på responderer på en god måte.

Enkelt kan du si at “det ekte er det perfekte”.

Kult, ikke sant!

Skrevet av Paro 

Stress ned - Få det sagt

Få det sagt!

22. juni 2018

I mai var jeg så heldig at jeg fikk lov til å være med på Stemmeprakts kurs Stress ned - Få det sagt. En av grunnene til at jeg ønsket å være med på dette kurset, er at jeg til høsten skal holde tale til sønnen min i hans konfirmasjon, noe jeg har gruet meg til i flere år.

Jeg er absolutt ikke en utadvendt person, og store deler av livet har jeg gått så stille som mulig i dørene med et håp om å ikke synes, og ikke tiltrekke meg oppmerksomhet. Jeg er en som sitter og gruer til det blir min tur og presentere meg på foreldremøter, i jobbsammenheng og på kurs.

Det var en episode under et familieselskap hjemme i mitt eget hus som fikk meg til å innse hvor vanskelig, for ikke å si umulig, det ville bli for meg å stå og holde tale i min sønns konfirmasjon. Jeg skulle ønske gjestene velkommen, men ble bare stående midt på gulvet uten å få frem et eneste ord. Svetten rant, jeg ble skjelven, stemmen kom bare ikke ut, jeg ble rød i ansiktet og sint på meg selv. Til slutt måtte bursdagsbarnet selv ønske velkommen, noe jeg syntes var kjempeflaut og ekkelt.

Taleskrekk er relativt vanlig. Jeg leste i en artikkel at rundt 10-20 % av oss er redde for å holde tale, noe som ikke overrasker meg det minste. Det mange ikke vet er at det er hjelp å få og at det kan være enkelt å fikse.

For hadde det ikke vært fint å kunne si ja til å være f. eks forlover, og ha muligheten til å bare kunne holde en tale, uten mer om og men?

På kurset lærte jeg metoder som reduserte stress-nivået mitt betraktelig, og jeg kan med hånda på hjerte si at jeg ikke lengre føler meg redd for å holde tale i konfirmasjonen. Kanskje kommer nervene snikende når det nærmer seg, men da tar jeg i bruk noen av pusteteknikkene jeg lærte på kurset. Hvis man får kontroll på pusten, roes kroppen også ned, og det vil hjelpe til med å føle seg tryggere når man står der og skal snakke foran mange mennesker.

Det handler også om å gå ut av komfortsonen sin, om å tørre og utfordre seg selv, ikke være redd for å dumme seg ut, og vite at ingen kommer til å bite av deg hodet hvis du sier noe feil. Det er menneskelig å feile. Vi gjør alle feil. Hver dag. Sånn er det å være menneske.

Når jeg nå har turt og gå ut av komfortsonen min, skjønner jeg ikke hva jeg var så redd for tidligere. Nå gleder jeg meg faktisk til å holde tale i min sønns konfirmasjon!

Skrevet av Elisabeth

Elisabeth

Tips for bedre søvn

Få det sagt!, Meditasjon

13. juni 2018

Søvn

Sliter du med søvnproblemer?

Vi sover nesten en tredjedel av livet vårt, og god søvn er viktig for å holde oss sunne og friske. Ifølge søvneksperter lider mellom 10 og 15 prosent av befolkningen av alvorlige og langvarige søvnproblemer. Men noen sliter også med lettere søvnvansker i perioder med mye stress. Dette kan føre til kaos i hodet eller at de rett og slett ikke har tid til å sove/ legge seg tidlig.

Trett kontormedarbeider

Enkelte blir også påvirket av fullmånen og sover dårligere i tiden rundt fullmåne. Ifølge forskning.no viser det seg at månefasene ser ut til å påvirke nivåene av søvnhormonet melatonin, som er det hormonet som styrer døgnrytmen vår.

Søvnproblemer kan ha mange årsaker, og det fins også mange tips, råd og løsninger for å få hjelp med dette. De som sliter med alvorlige søvnproblemer bør ta det opp med legen sin.

Selv har jeg veldig god erfaring med Gongbad. Det er noe med lyden og vibrasjonene som får meg til å slappe av så mye at aktivitetsarmbåndet mitt registrerer at jeg har sovet en hel time under Gongbadet, selv om jeg vet at jeg har vært våken hele tiden.

Gongbad er en enkel form for meditasjon siden man ikke trenger å gjøre noe annet enn å ligge på matten sin på gulvet. Derfor passer det også for dem som ikke er vant med å meditere eller hvis man ikke klarer å koble ut ved vanlig meditasjon.

Forrige gang jeg var på Gongbad hadde jeg en dårlig soveperiode i forkant. Etter Gongbadet sov jeg godt hver natt i en hel uke. Jeg ble helt rolig og avslappet i kroppen og hjernen min som bruker å være i høygir, klarte å gire ned noen hakk så det ble lettere å ikke la stresset ta overhånd.

For meg har Gongbadet en effekt som varer i ca en uke, men for noen er effekten sterkest under Gongbadet og resten av kvelden og natta. Bare det å ha en slik stund med total avslapning gjør godt i kropp og sinn hos de aller fleste.

 

Her kan du lese mer om Gongbad

 

Innlegget er skrevet av Elisabeth

Mistet stemmen?

Få det sagt!, Kor og sang

11. juni 2018

Du har kanskje opplevd å bli veldig sliten og hes i stemmen etter å ha pratet eller sunget mye?

Dette kan gjerne sitte i noen dager, og dessverre enda lengre etter en forkjølelse. Hvis du ønsker å få stemmen din raskt tilbake, da vil jeg introdusere fonasjonsrøret!

Men før jeg forteller mer, kanskje du allerede vet hva fonasjonsrøret er og ønsker å få tak i ett. Du kan kjøpe rør og digitale instruksjoner hos oss. Bare klikk på knappen og se hvor enkelt det er.

Kjøp fonasjonsrør nå

Så tilbake til introduksjonen:

Fonasjonsrør er et ca 35 cm langt rør som føres ned i en halvlitersflaske med 6-7 cm varmt vann (en mellomting mellom glovarmt og lunkent).

Fonasjonsrør

Hold fingeren på røret for å låse det fast slik at enden holder seg ca midt i vannet. Nå begynner det morsomme: Hvil tennene rundt røråpningen, lukk leppene som en forsiktig «o» og blås jevnt i røret mens du lager lyd. Dette får vannet til å boble og kinnene dine nærmest til å vibrere. Bruk gjerne et speil de første gangene du «bobler», så kan du se hvordan kinnene dine rører seg og hvor kul du ser ut mens du står der og blåser.

Du kan lage de lydene du vil gjennom røret, prøv deg fram med høye, lave og gjerne rullende lyder. Slapp av i kjeven og slipp innpusten helt ned i magen mellom utblåsingene. Hvis du gjør dette hver dag i ca 10-15 minutter, så kommer stemmen tilbake mye fortere og hesheten forsvinner raskere.

Det som er så fint med fonasjonsrøret, er at du også kan bruke det hver dag for å styrke stemmen din, massere og trene stemmebåndene. 5-10 minutter er en passende daglig økt, og du kan gjøre det når som helst og hvor som helst siden du trenger minimalt med utstyr. Bare ha med deg flasken og røret, for vann får man jo tak i de fleste steder. Dette er også fint som oppvarming om morgenen hvis du vet du skal snakke mye den dagen, eller en liten stund før du skal holde tale eller foredrag.

Fonasjonsrøret har reddet mange sangere og skuespillere som har opplevd at stemmen har sviktet i forkant av en sceneopptreden eller en innspilling.

Elisabeth

Jeg ble introdusert for fonasjonsrøret første gang da jeg var på kurset «Få det sagt – Uten stress» her i Stemmeprakt. Da lærte vi å bruke det for å styrke stemmen, siden stemmesvikt kan være en lei bieffekt av nervøsitet og stress før en fremføring. Hvis man vet at stemmen holder, har man i det minste én ting mindre å bekymre seg for når man skal holde tale eller synge foran andre.

Jeg ble enig med meg selv om at jeg skulle bruke det ca 10 minutter daglig for å trene stemmen. Det var så gøy at jeg ble helt hekta! Noen uker senere da jeg ble forkjøla og mista stemmen, brukte jeg fonasjonsrøret hyppig i to dager, og vips så kunne jeg både snakke og synge igjen!

Fonasjonsrør og Stemmepraktkopp

Hvorfor virker fonasjonsrøret?

Kort fortalt så blir røret som en forlengelse av luftrøret og motstanden fra vannet åpner klangrommene. Når du bruker det gir du stemmebåndene massasje uten å anstrenge dem.

Med fonasjonsrøret er det mye lettere å få tak i god, dyp pust som er nødvendig når du skal bruke stemmen. Du kan trene opp den refleksive pusten som gjør deg i stand til å slippe inn pusten på 0,2 sekunder, det er mye fortere enn du klarer med styrt innpust. I tillegg virker lange utpust beroligende og dermed kan du få kontroll på eventuelle nerver og prestere bedre.

Det er lett å forstå at fonasjonsrøret bringer mye godt med seg.

Hvis du er interessert i å kjøpe et fonasjonsrør og/eller lære deg teknikken, så kan du bestille det her, eller ta kontakt med oss i Stemmeprakt.

Du finner oss her Facebooklogo og her eller så kan du helt enkelt bare sende en epost 

Pusten

28. februar 2018

Pusten er alltid her og nå.

Den aktiviteter og roer ned, den balanserer og rydder.

Så pusten vår fungerer så tenker vi ikke så mye på den, men når den ikke gjør det forstår vi hvor viktig den er. Jeg har enda ikke møtt noen som er så travel at de har utsatt å puste til i morgen.

Du vil ha stor nytte av å lære deg mer om din pust og ta kontroll på den. Vi puster ca.1000 ganger i timen. Hvert av disse åndedrettene er en mulighet for å forsterke et dårlig mønster eller å skape balanse og positiv utvikling i din kropp.

Det finnes utallige pusteøvelser som har forskjellige funksjoner og resultater.

Skal du endre på kun 1 ting i ditt liv så vil jeg anbefale pusten. Den er grunnleggende for alt og en bedret pust gir grunnlag for utvikling i alle rom.

Har du kontroll på kroppsspråket ditt?

Få det sagt!

17. november 2017

Vil du være sikker på hva du kommuniserer? Sjekk kroppsspråket ditt!

Når vi kommuniserer er det mye mer enn ord som teller. Faktisk kan du si at ordene bare utgjør en liten del av budskapet. Det som taler tydeligst er kroppsspråket ditt.

Du har sikkert merket det før. Noen sier noe, og du kjenner på deg at det ikke helt stemmer, uten at du kan sette fingeren på hva det er som gjør at du opplever det slik.

Mest sannsynlig har du oppfattet det inkongruens eller mangel på kongruens, nemlig manglende samsvar mellom ord, tonefall og kroppsspråk.

Merhabian forsket på kongruens og fant at når vi oppfatter inkongruens så er det ordene vi lytter til minst, tonefallet har medium påvirkning, mens kroppsspråket er det som taler høyest.

Hva kan du gjøre for å ha enda bedre kontroll på kommunikasjonen din?

Det er helt klart teknikker du kan lære deg. Du kan øve deg på å vende håndflatene opp eller unngå å legge armene i kors hvis du vil virke åpen. Du kan lære deg hvilke ord du bør legge vekt på, innarbeide de riktige pausene og finne strategiske ståstillinger. Du kan lære deg å la blikket gli over panna til publikum (en teknikk jeg absolutt ikke anbefaler) for å fremstå med et trygt og åpent blikk.

Men det er fortsatt ikke ekte hvis du gjør det som en mekanisk øvelse. Mennesker responderer godt på følelser og relasjoner. Vi blir fanget av det ekte og litt uslepne. Skal du nå inn på den måten kreves det at du som formidler også er ekte og tilgjengelig. Kanskje en litt mer utfordrende oppgave, men gevinsten er uslåelig.

Det jeg dermed vil anbefale er å mene det du sier og å si det du mener. Gjør du det, vil kropp, sinn og stemme samarbeide om å gi deg et tydelig og godt budskap med troverdighet. Du vil også bruke mindre energi og føle deg bedre når alt jobber i samme retning.

På den ekte måten opplever publikum deg som "hel ved" og du får en bedre opplevelse av å formidle.

Har du lyst å lære mer? Sjekk ut ”Få det sagt” med Stemmeprakt.

Trenger du å stresse ned - pusten er nøkkelen

Få det sagt!

22. august 2017

Du puster over 20.000 åndedrag i løpet av et døgn. Over 20.000 ganger! Det er bra mange ganger når man tenker etter.

På en normal dag for deg, hvor mange ganger er du bevisst pusten din? Kanskje legger du bare merke til den når du gjesper eller du ikke får puste. Pusten vår går av seg selv, - heldigvis! Det gjør den siden den er styrt av det autonome nervesystemet, også kalt det ”ikke-viljestyrte nervesystemet”.

Fordi pusten styres av kroppen speiler den også hvordan vi har det og hva vi gjør. Eksempelvis hvis du er ute på joggetur vil du kunne observere at pustefrekvensen øker og at du puster høyere opp i brystkassa. Når du ligger på rygg og slapper av kan du kanskje merke at pusten beveger magen slik at den hever og senker seg. Dette skjer helt av seg selv og du trenger ikke tenke på det.

Har du noen gang lagt merke til hva som skjer med pusten din hvis du blir engstelig eller stresset?

Se for deg at du står i kulissene og det er straks din tur til å gå ut foran en hel sal av mennesker som sitter der og forventer at du leverer. Det du skal levere betyr enormt mye for deg personlig og vil være helt avgjørende for din fremtid og dine videre muligheter innen feltet. Ser du det for deg? Skjer det noe med pusten din?

Når vi blir stresset vil puls og pust øke og du vil kanskje føle mer uro i kroppen. Dette er enkelt forklart fordi tankene dine får kroppen din til å skille ut stresshormoner som igjen påvirker blant annet puls og pust.

Heldigvis er det slik at vi også kan styre pusten med vår vilje og det er her nøkkelen til stressreduksjon og kontroll ligger.  

Øvelse: Lange, dype åndedrag

  • Legg deg på ryggen på et flatt underlag, helst uten puter. La beina ligge så langt fra hverandre at hoftene slapper av. La armene ligge ut til siden med håndflatene opp slik at skuldrene slapper av.
  • Lukk øynene og legg merke til pusten som får gå inn og ut gjennom nesa.
  • På innpust, la magen blåse seg opp som en ballong.
  • På utpust, la magen synke rolig ned igjen.

Repetér dette minst 5 ganger og la magen få bli større for hver innpust. Merk at for hver gang du puster så går pustefrekvensen (farta) ned.

  • På neste innpust, la magen blåse seg opp og når magen er helt full, hold den ute og la brystkassa fylles med luft. Fyll på hele veien opp til kravebeinet.
  • Når det er helt fullt, pust sakte ut. Først tømmer du brystkassa og så magen til slutt.

Repeter 10 ganger.

  • Fortsett øvelsen. Neste gang du puster ut så venter du til kroppen sier fra at den vil puste inn igjen. Når kroppen sier fra, gjør du et nytt langt, dypt åndedrag.

Repeter 5 ganger.

  • For å komme ut av øvelsen: Fyll hele kroppen med luft og gjør et rolig utpust gjennom munnen. Repeteres 2 ganger for så å la kroppen puste normalt.
  • Bruk litt tid på å komme tilbake til rommet. Beveg litt på fingre og tær, rull på håndledd og ankler. Gjør noen grimaser og beveg forsiktig på nakken. Strekk gjerne hendene over hodet, legg dem ned igjen. Kom rolig over på valgfri side og sett deg sakte opp.

 

Du har nå gitt deg selv mer balanse, styrket immunforsvaret, økt fokus og en god pustetrening. Gratulerer!

Her kan du lære mer om pust og å bedre prestasjoner.

Har du spørsmål eller vil lære deg å puste, kan du sende en epost

Dynamisk meditasjon

Meditasjon

2. august 2017

Dynamisk meditasjon er dyptgående, aktiv meditasjon som gjøres om morgenen. Den varer i en time og har fem faser. Gjennom hele meditasjonen; vær et vitne.

 

Første fase (10 minutter) – Pust

Pust kaotisk, urytmisk og med fokus på utpusten.

 

Andre fase (10 minutter) – Kaos

La det som rører seg få komme til uttrykk. Dans, le, gråt, rop, hopp, - la kroppen ta over og "go crazy" for en liten stund.

 

Tredje fase (10 minutter) – Støt

Med armene over hodet, hopp og land på flate føtter eller ”pump” bekkenet, mens du lager lyden ”Ho-ho-ho” (som engelsk who).

 

Fjerde fase (15 minutter) – Stopp!

Frys i den stillingen du lander. Vær helt i ro og la energiflyten være uforstyrret. Observer.

 

Femte fase (15 minutter) – Dans

Beveg kroppen og la den gode energiflyten være med videre i dagen.

________________________________

Har du lyst å prøve? Høsten 2017 setter vi opp aktive meditasjoner. 

Ønsker du å lese mer om dynamic meditation kan du gjøre det her

Her finner du en film med forklaring

Søk prosessen, ikke resultatet

Få det sagt!

31. juli 2017

Har du noen gang vært virkelig fornøyd med en prestasjon? Som den gangen du holdt publikum i din hule hånd, da du fikk frem poenget på en slagkraftig måte eller den gangen du følte overskudd og glede ved formidling.

Har du reflektert over hva det var som gjorde at det ble slik, -hva var det du gjorde før du ble fornøyd?

Det er vanlig å ønske seg tilbake til resultatet. Det føles godt å lykkes. Når vi først har mestret noe en gang kan det oppleves som et nederlag å ikke få det til igjen. Vi begynner å søke etter samme utfall.

Bli mindre nervøs ved pres(en)tasjoner

Men det er umulig å oppnå det samme resultatet med mindre du følger prosessen. Det betyr ikke at det ikke vil være endring, prosessen kan for eksempel gå fortere fordi du har lært. Men like fullt er det en prosess som skaper resultatet. 

Et resultat er jo nettopp det, - et produktet av en prosess.

Det er prosessen som har ført deg til resultatet, så hvis du virkelig er fornøyd med noe, søk alltid tilbake til det som skjedde før. Det var det som brakte deg dit.

___________________________________________

Det er ganske lett å prestere bedre. Har du lyst å lære mer? Send en epost.


Nervøs for å presentere?

Få det sagt!

25. juli 2017

Det hender jeg får spørsmålet; kommer jeg noen gang til å slutte å være nervøs for å pres(en)tere?

Det korte svaret er; Nei!

Det ligger i ryggmargen å være engstelig for å gå ut av flokken. Kanskje ikke så oppløftende å høre det hvis du er en av de som virkelig plages med pres(en)tasjonsangst. Men vent litt, det er ikke nødvendigvis en dårlig ting.

Når du skal prestere er nervøsitet viktig. Da mener jeg ikke den typen nervøsitet som lammer tanken og kroppen eller får bena til å bli gele. Nei, den typen nervøsitet som er bra er den som gjør deg skjerpet og gjør at du gir det lille ekstra.

Nerver handler om våre tanker. Tankene styrer de fysiske reaksjonene, Selv om du opplever nervøsitet kroppslig, gjennom skjelvende ben, tørr munn eller økt puls, så stammer dette fra tankene våre og hvordan vi tolker situasjonen. Stress starter i hjernen og de fysiske responsene nevnt overfor er stressymptomer som kan oppstå når vi eksempelvis skal pres(en)tere.

Som nevnt starter stress i hjernen. Den tolker situasjonen som fare og sender derfor signaler til det endokrine systemet (hormonsystemet) om å slippe ut stresshormoner. Disse gjør at du får økt puls og blodtrykk, samt raskere pust. Du får skylapper, det blir dermed vanskeligere å ta inn informasjon, og blodet går ut til musklene for at du skal kunne flykte fra faren ved behov for det. I tillegg påvirker stresshormonene immunforsvaret, fordøyelsen og den rasjonelle tanken. Dette er det som populært kalles ”fight or flight”, altså flykt eller kjemp.

Hjernen vår er heldigvis lettlurt og her ligger nøkkelen til å ta kontroll på nervene. Vi kan overstyre stressresponsen ganske enkelt. Dette gjøre gjennom noe ”alle kan” og som du allerede gjør over 20.000 ganger hver dag. Har du gjettet det? Det er pusten.

Pusten er alltid her og nå. I her og nå ligger ikke tolkning eller nerver. Utpusten påvirker det parasympatiske nervesystemet vårt, altså bremsen eller det som roer ned. Den kan dermed være din beste venn i en stressituasjon. Neste gang du blir stresset/nervøs så prøv denne øvelsen kalt 5 fingre.

 

ØVELSE - 5 FINGRE:

Sitt eller stå med rett rygg, uten å spenne for mye. Hold opp hånden foran deg med lett spredte fingre. Start med tommelen og blås så sakte du kan med nesten lukkete lepper slik at det gir mye motstand når du blåser. Hold blikket rettet mot tommelen mens du sakte blåser helt til det er tomt. Kanskje merker du at magen beveger seg innover etterhvert som du går mer og mer tom for luft.

Når du har pustet ut all luft, slapp av i magen og haka slik at innpusten skjer av seg selv. Flytt fokus til pekefinger og gjør det samme. Blås sakte og kontrollert gjennom nesten lukkete lepper, hold fokus på fingeren. Kjenn bevegelsen i magen på utpust, slapp av og kjenn at innpusten skjer av seg selv.

Repeter for hver finger. Når du har gjort hele øvelsen, ta et øyeblikk og la kroppen få slappe av før du går videre. Skulle du føle deg litt ør og svimmel, er det helt ufarlig. Du puster bare dypere enn du er vant til og det er bra. Det går fort over.

Selv om du kanskje ikke kan stoppe å være nervøs så kan du ta kontroll på nervene slik at de jobber til din fordel. Dette gjøres enkelt gjennom pusten. Pusten er ferskvare og om du øver når du ikke trenger det, så er det lettere å bruke pustens ressurser når det gjelder.

Gjør gjerne øvelsen hver dag i en uke og se om du merker en forskjell neste gang du trenger å roe kroppen. Lykke til!

Har du lyst å lære mer? Vi har "Få det sagt"-kurs hvor du lærer om god stemmebruk og formidlingsglede. Du kan også ta individuelle timer. Se her for mer informasjon eller send en epost.

 

Godt nytt (kor)år!

Kor og sang

10. januar 2017

Synger du i kor?

Forskningen bekrefter det korsangerne allerede vet, nemlig korsangens rike og positive innvirkning på kropp og sjel. Du blir gladere, friskere og treffer andre mennesker på en ny måte.

Kor er fascinerende. I et kor samles mange ulike personer med ulik bakgrunn. Her finner du personer fra alle yrkesgrupper, i alle aldre, fra ulike politiske ståsted og så videre. I koret legges bakgrunnen til sides og vi jobber mot et felles mål, - sangen.

Bodø, byen Stemmeprakt er basert i, er en rik korby. Her kan du stort sett finne et kor uansett hvilket repertoar du vil synge. Kor er en rik kulturbærer i hele landet og du finner nok et ikke langt fra der du bor. 

Vurderer du å begynne i kor? Nå er nytt semester i gang og endel kor tar inn nye sangere. Ta sjansen, det er en fantastisk investering.

 

Godt nytt (kor)år!

Share on FacebookShare on Twitter

Logg inn