Hopp til innhold

Tips for bedre søvn

Få det sagt!, Meditasjon

13. juni 2018



Søvn

Sliter du med søvnproblemer?

Vi sover nesten en tredjedel av livet vårt, og god søvn er viktig for å holde oss sunne og friske. Ifølge søvneksperter lider mellom 10 og 15 prosent av befolkningen av alvorlige og langvarige søvnproblemer. Men noen sliter også med lettere søvnvansker i perioder med mye stress. Dette kan føre til kaos i hodet eller at de rett og slett ikke har tid til å sove/ legge seg tidlig.

Trett kontormedarbeider

Enkelte blir også påvirket av fullmånen og sover dårligere i tiden rundt fullmåne. Ifølge forskning.no viser det seg at månefasene ser ut til å påvirke nivåene av søvnhormonet melatonin, som er det hormonet som styrer døgnrytmen vår.

Søvnproblemer kan ha mange årsaker, og det fins også mange tips, råd og løsninger for å få hjelp med dette. De som sliter med alvorlige søvnproblemer bør ta det opp med legen sin.

Selv har jeg veldig god erfaring med Gongbad. Det er noe med lyden og vibrasjonene som får meg til å slappe av så mye at aktivitetsarmbåndet mitt registrerer at jeg har sovet en hel time under Gongbadet, selv om jeg vet at jeg har vært våken hele tiden.

Gongbad er en enkel form for meditasjon siden man ikke trenger å gjøre noe annet enn å ligge på matten sin på gulvet. Derfor passer det også for dem som ikke er vant med å meditere eller hvis man ikke klarer å koble ut ved vanlig meditasjon.

Forrige gang jeg var på Gongbad hadde jeg en dårlig soveperiode i forkant. Etter Gongbadet sov jeg godt hver natt i en hel uke. Jeg ble helt rolig og avslappet i kroppen og hjernen min som bruker å være i høygir, klarte å gire ned noen hakk så det ble lettere å ikke la stresset ta overhånd.

For meg har Gongbadet en effekt som varer i ca en uke, men for noen er effekten sterkest under Gongbadet og resten av kvelden og natta. Bare det å ha en slik stund med total avslapning gjør godt i kropp og sinn hos de aller fleste.

 

Her kan du lese mer om Gongbad

 

Innlegget er skrevet av Elisabeth



Share on FacebookShare on Twitter