Hopp til innhold

Blogg

Tibetansk syngebolle

Meditasjon

27. juni 2018

Har du sett bildet av syngebollen på Facebooksiden eller denne videoen hvor jeg øver meg på å spille på den?

Men hva er egentlig en syngebolle og hva brukes den til?

Tibetanske syngeboller stammer fra og har sin originale opprinnelse fra Nepal. De blir også kalt hellige eller helbredende boller.

Originale syngeboller er laget av en legering av syv ulike metaller som skaper en rekke forskjellige lyder og overtoner. De kan ha mange forskjellige størrelser og mønster både inni og utenpå.

Syngeboller blir brukt til musikk, yoga, meditasjon og healing, de kan rense ut negativ energi og følelsesmessige blokkeringer. Det går også an å bruke syngeboller til matlaging, som pyntegjenstand, eller faktisk som blomsterpotte (noe jeg personlig syns er litt bortkastet).

Slik som på Gongbad skaper syngebollen vibrasjoner og lyd som trenger inn i kroppen og får hjernen til å slappe av.

Når du spiller på en syngebolle kan du enten holde den i hånda eller la den stå på et mykt eller hardt, men stødig underlag. Sticken som følger med fører du langs kanten på utsiden av bollen med en rolig og jevn bevegelse. Prøv deg frem i ulike hastigheter og vær tålmodig; lyden blir sterkere etter hvert.

Min har jeg kjøpt billig på internett, så jeg har ingen informasjon om hvordan den er laget. Den er neppe verken magisk eller hellig, men lyden er fin, sterk og klar, og det gir meg en egen ro når jeg bruker den.

 

 

Skrevet av Elisabeth

Tips for bedre søvn

Få det sagt!, Meditasjon

13. juni 2018

Søvn

Sliter du med søvnproblemer?

Vi sover nesten en tredjedel av livet vårt, og god søvn er viktig for å holde oss sunne og friske. Ifølge søvneksperter lider mellom 10 og 15 prosent av befolkningen av alvorlige og langvarige søvnproblemer. Men noen sliter også med lettere søvnvansker i perioder med mye stress. Dette kan føre til kaos i hodet eller at de rett og slett ikke har tid til å sove/ legge seg tidlig.

Trett kontormedarbeider

Enkelte blir også påvirket av fullmånen og sover dårligere i tiden rundt fullmåne. Ifølge forskning.no viser det seg at månefasene ser ut til å påvirke nivåene av søvnhormonet melatonin, som er det hormonet som styrer døgnrytmen vår.

Søvnproblemer kan ha mange årsaker, og det fins også mange tips, råd og løsninger for å få hjelp med dette. De som sliter med alvorlige søvnproblemer bør ta det opp med legen sin.

Selv har jeg veldig god erfaring med Gongbad. Det er noe med lyden og vibrasjonene som får meg til å slappe av så mye at aktivitetsarmbåndet mitt registrerer at jeg har sovet en hel time under Gongbadet, selv om jeg vet at jeg har vært våken hele tiden.

Gongbad er en enkel form for meditasjon siden man ikke trenger å gjøre noe annet enn å ligge på matten sin på gulvet. Derfor passer det også for dem som ikke er vant med å meditere eller hvis man ikke klarer å koble ut ved vanlig meditasjon.

Forrige gang jeg var på Gongbad hadde jeg en dårlig soveperiode i forkant. Etter Gongbadet sov jeg godt hver natt i en hel uke. Jeg ble helt rolig og avslappet i kroppen og hjernen min som bruker å være i høygir, klarte å gire ned noen hakk så det ble lettere å ikke la stresset ta overhånd.

For meg har Gongbadet en effekt som varer i ca en uke, men for noen er effekten sterkest under Gongbadet og resten av kvelden og natta. Bare det å ha en slik stund med total avslapning gjør godt i kropp og sinn hos de aller fleste.

 

Her kan du lese mer om Gongbad

 

Innlegget er skrevet av Elisabeth

Dynamisk meditasjon

Meditasjon

2. august 2017

Dynamisk meditasjon er dyptgående, aktiv meditasjon som gjøres om morgenen. Den varer i en time og har fem faser. Gjennom hele meditasjonen; vær et vitne.

 

Første fase (10 minutter) – Pust

Pust kaotisk, urytmisk og med fokus på utpusten.

 

Andre fase (10 minutter) – Kaos

La det som rører seg få komme til uttrykk. Dans, le, gråt, rop, hopp, - la kroppen ta over og "go crazy" for en liten stund.

 

Tredje fase (10 minutter) – Støt

Med armene over hodet, hopp og land på flate føtter eller ”pump” bekkenet, mens du lager lyden ”Ho-ho-ho” (som engelsk who).

 

Fjerde fase (15 minutter) – Stopp!

Frys i den stillingen du lander. Vær helt i ro og la energiflyten være uforstyrret. Observer.

 

Femte fase (15 minutter) – Dans

Beveg kroppen og la den gode energiflyten være med videre i dagen.

________________________________

Har du lyst å prøve? Høsten 2017 setter vi opp aktive meditasjoner. 

Ønsker du å lese mer om dynamic meditation kan du gjøre det her

Her finner du en film med forklaring

Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter